autot.gif (985 bytes)ea_ala.gif (644 bytes)

Mercedes


Mannerheimillä oli toisen maailmansodan aikana käytössään lukuisia autoja. Tunnetuimmat hänen autoistaan olivat Mercedes Benz 770 F-Cabriolet sekä V12 Packard. Muista autoista mainittakoon mm. avonainen neliovinen Mercedes Benz 320 ja 1939 Chrysler Imperial.


Yhtenäinen piirre Marskin autoissa oli sama rekisterinumero SA-1 ja tämä onkin kiinnostava yksityiskohta suomalaisessa autoilun historiassa: kenelläkään ei koskaan ole ollut neljää samanaikaisesti liikenteessä olevaa autoa käytössään, joissa on yksi ja sama rekisterikilpi! Marsalkan kuolemasta lähtien 1951 tämä tunnus jäädytettiin ja puolustusministerin auton rekisteritunnukseksi tuli SA-2.

Kyyditettävänä Mannerheim oli vankkumaton periaatteissaan: kovaa sai ajaa, mutta perillä piti olla täsmällisesti. Ja ajotavan oli oltava moitteeton eli töyssyttelyt ja heilahtelut olivat kiellettyjä. Mannerheimin autonkuljettajat oppivat ylipäällikön tavat ja vaatimukset, jonka seurauksena Marskin ärähtelyt takapenkillä olivat harvinaisia.

Seuraavassa perehdymme vähän tarkemmin Mannerheimin tunnetuimpiin edustusautoihin eli Mercedes Benz 770 F-Cabrioletiin sekä V12 Packardiin.

Kuvakirjasto Mannerheimin autoista

 

Asunnot | Louhisaari | Marskin maja | Bomanin huvila | Kirkniemi | Val-Mont | Postimerkit | Autot | Ratsastus | Matkat | Metsästys | Aseet | Asut | Muistelmat | Arkisto | Mannerheim-kirjallisuus | Muistomerkit | Ratsastajapatsas | Ruokalajit | Jääkärilippu | Hanko | Mannerheim-museo | Karjalaan jääneet sankarivainajat | Videot ja kuvakirjastot | Linkkisivu

Etusivulle

ELÄMÄNKAARI | SUKU JA PERHE | KASVUAIKA | SOTILASURA | VAPAUSSOTA | VALTIONHOITAJA 1918-1919 | SIVIILISSÄ | PUOLUSTUSNEUVOSTO | YLIPÄÄLLIKKÖ 1939-1946 | TASAVALLAN PRESIDENTTI 1944-1946 | ELÄKEVUODET | ERIKOISAIHEET | HAKU